مقالات

دستگاه فراری دهنده گراز و خرس

دستگاه فراری دهنده گراز و خرس

دستگاه فراری دهنده گراز و خرس ، یک دستگاه فوق العاده است که از طریق تولید صدای بلند باعث ترساندن و فراری دادن حیوانات مختلفی مانند خرس، گراز، گرگ، خرگوش، سنجاب و … می شود. این دستگاه، یک ابزار مهم برای کشاورزان و باغداران می باشد. آنها با استفاده از دستگاه فراری دهنده گراز و خرس می توانند محصولات و میوه جات خود را در مقابل حمله خرس و گراز و پرندگان محافظت کنند.
دستگاه فراری دهنده گراز و خرس که با نام توپ صوتی هم شناخته می شود، صدایی شبیه به انفجار یا شلیک اسلحه تولید می کند. برخی از کشاورزان به جای استفاده از مترسک و سایر ابزارهای دور کننده حیوانات مزاحم، از دستگاه های فراری دهنده حیوانات مزاحم استفاده می کنند.

مکان استفاده از دستگاه فراری دهنده گراز و خرس

دستگاه فراری دهنده گراز و خرس را می توان در مزارع، باغات میوه، باندهای پرواز فرودگاه، اطراف مرغداری، دامپروری، انبار مواد غذایی، مزارع پرورش ماهی (جهت دور کردن مرغ ماهی خوار)، انبارهای کارخانه های خوراک دام و طیور، مراکز پرورش عسل در کوهستان (برای دور کردن خرس) و … استفاده کرد.
نکته مهم : از این دستگاه نباید در محل های سر پوشیده استفاده کنید.

مزایای دستگاه فراری دهنده گراز و خرس

دستگاه فراری دهنده گراز و خرس در برابر نور آفتاب مقاوم است. در این دستگاه از هیچ سمی استفاده نمی شود. بنابراین موجب آلودگی محیط زیست نمی گردد. هزینه نگهداری از آن پایین است. از طرفی ، بدنه ی دستگاه فراری دهنده گراز و خرس ضد زنگ، نشکن و ضد ضربه abs می باشد. رنگ بدنه دستگاه از نوع الکترواستاتیک است و مقاومت خوبی دارد.

دستگاه فراری دهنده گراز و خرس

مشخصات دستگاه فراری دهنده گراز و خرس

مدل های مختلف دستگاه در کشورهای چین و ترکیه ساخته می شوند. برای عملکرد دستگاه فراری دهنده گراز و خرس به گاز مایع (LPG) نیاز است. این دستگاه قادر است تا صدایی با فشار صوتی 120 دسی بل تولید کند. بر اثر این صدا، حیوانات مزاحم مانند خرس، گراز، کلاغ، خرگوش و … از محل دور می شوند. فضای پوشش دهی دستگاه فراری دهنده گراز و خرس به اندازه ی 1 هکتار می باشد. سیستم جرقه زنی الکترونیکی دستگاه برای آب و هوای بارانی و ابری در نظر گرفته شده است. این دستگاه دارای استانداردهای CE، GS، UL، IEC و ROHS می باشد. وزن آن، 6 کیلوگرم و ابعاد آن 15*97*52 سانتی متر است.

انواع دستگاه فراری دهنده گراز و خرس

1- نوع مکانیکی : در این مدل، هر 2 دقیقه یکبار انفجار ایجاد می شود. قدرت هر انفجار به اندازه ی شلیک اسلحه ژ- 3 می باشد. این دستگاه می تواند مساحتی بیش از یک هکتار را پوشش دهد. از ویژگی های بارز نوع مکانیکی دستگاه فراری دهنده گراز و خرس می توان به کارایی راحت تر و نگهداری آسان آن اشاره کرد.

2- نوع دیجیتالی : این نوع از دستگاه فراری دهنده گراز و خرس به صورت شارژی و زمان دار است. یعنی می توان از 20-2 دقیقه آن را تنظیم کرد. معمولا تنظیمات آن را برای روز یا شب انجام می دهند.

عملکرد دستگاه فراری دهنده گراز و خرس

دستگاه فراری دهنده گراز و خرس به کمک کپسول گاز مایع کار می کند. هنگامی که دیافراگم دستگاه از گاز مایع پر شد، منبسط می شود. در اثر این فرایند، دستگاه شروع به کار می کند. روند پر شدن دیافراگم آنقدر ادامه پیدا می کند تا به حداکثر برسد. در این زمان، چکش جرقه زن مسلح می گردد و سپس گازی که درون دیافراگم جمع شده است، به مخزن انفجار تزریق می شود. عملیات تزریق به محفظه احتراق به صورت متناوبی صورت می گیرد. وقتی که این عملیات به پایان می رسد، چکش بر روی جرقه زن می افتد و انفجاری در داخل محفظه دستگاه رخ می دهد. صدای ناشی از انفجار، بوسیله ی یک لوله هدایت شونده به فضای باز منتقل می گردد. فشار صوتی بالای آن، پرندگان و حیوانات را از مزارع و باغات فراری می دهد. به این ترتیب از آسیب محصولات توسط حیوانات مزاحم جلوگیری می شود.

در زمان استفاده از دستگاه فراری دهنده گراز و خرس چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

برای استفاده از دستگاه فراری دهنده گراز و خرس لازم است تا یکسری نکات را رعایت کنید. در غیر این صورت ممکن است به خود یا دستگاه صدمه بزنید.
– از این دستگاه نباید در اماکن مسکونی، سر پوشیده و محل رفت و آمد انسان ها استفاده کنید.
– روی دستگاه را با هیچ چیز نپوشانید. این دستگاه ضد آب است و در اثر بارندگی آسیبی نمی بیند.
– هنگامی که از دستگاه فراری دهنده گراز و خرس استفاده می کنید، پشت آن قرار بگیرید و از ایستادن در مقابل لوله ی دستگاه خودداری کنید.
– دستگاه را بر روی درخت نصب نکنید.
دستگاه فراری دهنده گراز و خرس را به اندازه ی 2 متر بالاتر از علف ها و بوته های خشک قرار دهید.
– برای عملکرد مطلوب دستگاه، بهتر است آن را روی سطحی صاف و هموار قرار دهید. در این صورت، دستگاه در اثر ضربه ناشی از شلیک پرت نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + شش =